ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Ψυχογράφημα της Κυπριακής Κοινωνίας

Ψυχολογία

Η κυπριακή κοινωνία, σμιλεμένη από αιώνες ιστορίας, αποικιοκρατίας, πολέμων, προσφυγιάς και θρησκευτικής πίστης, φέρει στο συλλογικό της ασυνείδητο τόσο τραύματα όσο και ανεξάντλητη δύναμη. Στον πυρήνα της, διακρίνεται μια ισχυρή ανάγκη για σταθερότητα, ταυτότητα και αναγνώριση. Ταυτόχρονα, κρύβει μέσα της φόβους, ενοχές και υπόγειες συγκρούσεις που συχνά δεν λέγονται, αλλά υπονοούνται.

Η πατρική φιγούρα και η εξωτερική επιβεβαίωση

Ψυχαναλυτικά, η κυπριακή κοινωνία λειτουργεί με έντονα στοιχεία πατερναλιστικής δομής. Η «πατρική αυθεντία» ενσαρκώνεται στον πατέρα, στον παπά, στον δάσκαλο, στον γιατρό, στο κράτος. Ο Κύπριος — ειδικά της παλαιότερης γενιάς — έχει μάθει να αποζητά έγκριση «από τα πάνω». Το Υπερεγώ είναι αυστηρό, σχεδόν θρησκευτικά φορτισμένο, και ορίζεται από την ανάγκη να «κάνουμε το σωστό», να «μην ντροπιάσουμε», να «μην φανούμε λίγοι».

Η εσωτερική επιθυμία συχνά καταπνίγεται για χάρη της εξωτερικής εικόνας. Έτσι γεννιέται μια εσωτερική σύγκρουση μεταξύ του Εγώ (που προσπαθεί να διαμεσολαβήσει την επιθυμία και την αποδοχή) και του Υπερεγώ (που επιβάλλει καθήκοντα και κανόνες). Αυτή η δυναμική παράγει έντονο άγχος, ενοχή και μια διαρκή αναζήτηση «τίτλων», «αποδείξεων αξίας», είτε υλικών είτε κοινωνικών.

Η οικογένεια ως λιμάνι και φυλακή

Η κυπριακή οικογένεια είναι ζεστή, προστατευτική, αλλά και υπερβολικά διεισδυτική. Συχνά η διαγενεακή ψυχοδυναμική εμπλέκει γονείς και παιδιά σε έναν ισχυρό δεσμό εξάρτησης, όπου το παιδί δυσκολεύεται να αποχωριστεί, να αυτονομηθεί, να δημιουργήσει δική του ταυτότητα χωρίς ενοχές. «Πού θα πας και θα μας αφήσεις;», «να κάνεις οικογένεια εδώ», «μην μας ξεχάσεις».

Ο αποχωρισμός βιώνεται ως απειλή. Το «μαζί» υπερτονίζεται, ενώ το «εγώ» καταπιέζεται. Αυτό οδηγεί πολλούς νέους σε αντιφατικές συμπεριφορές: να παλεύουν για ανεξαρτησία, αλλά να υποσυνείδητα σαμποτάρουν τις προσπάθειές τους.

Η συνείδηση του "εμείς" και η καχυποψία του "άλλου"

Η κυπριακή κοινωνία λειτουργεί έντονα συλλογικά· η οικογένεια, η κοινότητα, η καταγωγή, ακόμα και το χωριό, παραμένουν κεντρικά σημεία αναφοράς. Ωστόσο, αυτό το "εμείς" συνοδεύεται πολλές φορές από έναν υπόγειο φόβο για τον "άλλο" – είτε είναι ξένος, διαφορετικός, είτε απλώς εκφράζει μία εναλλακτική κοσμοθεώρηση. Έτσι, βλέπουμε έναν λαό φιλόξενο, αλλά και επιφυλακτικό. Έναν λαό που δίνει, αλλά θέλει πρώτα να βεβαιωθεί ότι ο άλλος "αξίζει".

Η ανάγκη για κοινωνική αναγνώριση

Η ανάγκη για κοινωνική εικόνα και καταξίωση είναι διάχυτη: η εξωτερική εμφάνιση, το αυτοκίνητο, το σπίτι, ο τίτλος σπουδών. Όλα αυτά λειτουργούν, σε μεγάλο βαθμό, ως αποδείξεις προσωπικής αξίας. Στην πραγματικότητα, όμως, αποτυπώνουν συχνά ένα κενό αυτοεκτίμησης και μια ανάγκη να πείσουμε τον εαυτό μας και τους άλλους ότι "είμαστε αρκετοί".

Το τραύμα της διαίρεσης

Το τραύμα του πολέμου και της κατοχής παραμένει ανοιχτό. Περνά από γενιά σε γενιά, άλλοτε με λόγια, άλλοτε σιωπηρά. Δημιουργεί μια βαθιά υπαρξιακή ανασφάλεια που οδηγεί στην υπερπροστασία, στον φόβο της απώλειας, και στη δυσκολία εμπιστοσύνης. Πολλοί Κύπριοι ζουν με μια εσωτερική αίσθηση «ανεκπλήρωτου» – είτε στο εθνικό είτε στο προσωπικό επίπεδο.

Η μεταφυσική δίψα και η σιωπηλή πνευματικότητα

Η Ορθοδοξία δεν είναι απλώς θρησκεία στην Κύπρο· είναι πολιτισμικό θεμέλιο. Συχνά, λειτουργεί ως πνευματικό καταφύγιο, αλλά και ως κοινωνικός μηχανισμός ελέγχου. Υπάρχει μια βαθιά ανάγκη για μεταφυσικό νόημα, για "κάτι πέρα από το τώρα", αλλά και ένας φόβος απέναντι στην αυθεντική πνευματική ελευθερία. Ο Θεός είναι παρηγοριά, αλλά και φόβητρο.

Παρά τη θρησκευτική επιφάνεια, η κυπριακή κοινωνία διψά για κάτι πιο βαθύ: για ουσία, για αλήθεια, για αυθεντική πνευματική εμπειρία. Πολλοί νέοι στρέφονται στη γιόγκα, τον διαλογισμό, την ενεργειακή θεραπεία ή τη φιλοσοφία. Αναζητούν την επαφή με τον εσωτερικό τους εαυτό – όχι με ενοχή, αλλά με αποδοχή.

Εδώ κρύβεται μια ελπίδα μεταμόρφωσης: η μετάβαση από το εξωτερικό καθήκον στο εσωτερικό νόημα. Από τον φόβο του Θεού, στην εμπιστοσύνη στον Εαυτό. Από το «τι θα πει ο κόσμος», στο «ποιος πραγματικά είμαι».

Ο φόβος της αλλαγής και η ανάγκη για πρόοδο

Η Κύπρος βρίσκεται στο σταυροδρόμι παράδοσης και παγκοσμιοποίησης. Η νεότερη γενιά ταξιδεύει, σπουδάζει, βλέπει τον κόσμο. Όμως, επιστρέφοντας φέρνει μαζί της έναν διχασμό: την επιθυμία για ελευθερία και πρόοδο, αλλά και την ενοχή απέναντι στην οικογένεια, στη ρίζα, στην “παράδοση”. Γι’ αυτό και πολλές αλλαγές γίνονται με αργά βήματα, με εσωτερικές αντιστάσεις.

Η Νεολαία: Ανάμεσα στην Ενοχή και την Επιθυμία

Οι νέοι στην Κύπρο βρίσκονται σε μια μοναδική ψυχική σύγκρουση. Από τη μια, έχουν εκτεθεί σε έναν κόσμο χωρίς σύνορα — μέσα από το διαδίκτυο, τα ταξίδια, τις σπουδές — που τους μαθαίνει να θέτουν ερωτήματα, να εκφράζονται, να διεκδικούν. Από την άλλη, κουβαλούν ένα συλλογικό ασυνείδητο που τους ψιθυρίζει:
"Μην ξεφεύγεις πολύ. Μην ταράζεις τα νερά. Να είσαι καλό παιδί."

Οι νέοι Κύπριοι νιώθουν την ανάγκη να είναι σύγχρονοι, αλλά ταυτόχρονα αγαπητοί, επιτυχημένοι αλλά και αποδεκτοί από την οικογένεια. Ένας νεαρός φοιτητής μπορεί να έχει οράματα για τέχνη ή εναλλακτικές μορφές ζωής, αλλά να τελικά να στραφεί στην ιατρική ή τη νομική "για να μην απογοητεύσει". Η ψυχική ενέργεια διοχετεύεται όχι πάντα στη δημιουργία, αλλά στη διαχείριση εσωτερικής ενοχής.

Ο νεαρός Κύπριος, πολλές φορές, μαθαίνει να χαμογελά ενώ μέσα του σιωπά. Να κάνει χιούμορ με τον πόνο του. Να διακωμωδεί τις υπαρξιακές του αγωνίες. Είναι μια άμυνα – πανέξυπνη, κυπριακή, αλλά και επικίνδυνη όταν εμποδίζει τη σύνδεση με τον αληθινό του εαυτό.

Η ανάγκη για ψυχική ενδυνάμωση
Η ψυχική υγεία αρχίζει πλέον να συζητιέται, αλλά ακόμη αντιμετωπίζεται με στίγμα. Ο άντρας "πρέπει να είναι δυνατός", η γυναίκα "να αντέχει", και το παιδί "να μην παραπονιέται". Η σιωπή κυριαρχεί εκεί όπου χρειάζεται φωνή. Και όμως, κάτω από αυτή τη σιωπή υπάρχει μια συλλογική ανάγκη για έκφραση, για κατανόηση, για ίαση.

Επίλογος
Η κυπριακή κοινωνία είναι μια ψυχή που παλεύει να συμβιβάσει το παρελθόν με το μέλλον. Που αναζητά την αυθεντικότητα, μέσα από στρώματα εθίμων, προκαταλήψεων, αγάπης και ενοχής. Είναι ένας λαός που μπορεί να πονά βαθιά, αλλά και να γελά δυνατά. Που φοβάται την αλλαγή, αλλά έχει μέσα του όλη τη δύναμη για να την κάνει.

Μένει να αποφασίσει: θα συνεχίσει να ζει για το "τι θα πει ο κόσμος", ή θα στραφεί προς την αλήθεια του εαυτού;

Δρ. Γιώργος Μικελλίδης MD,PhD, FRCPsych,

CCT (UK) Ψυχίατρος

Διευθυντής στο Κέντρο Διακρανιακής Μαγνητικής Διέγερσης ,Cyprus rTMS
Κλινικός Αναπληρωτής Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας

Related